Czujniki przepływu powietrza
Czujnik przepływu powietrza mierzy w naszym samochodzie ilość powietrza, które wpada do silnika. Kolokwialnie mówiąc, bez powietrza i paliwa silnik nie ma prawa działać. Kwantum nie może być przypadkiem, a skład związku paliwowo-powietrznego musi pasować do określonego silnika. To właśnie przepływomierz – czujnik przepływu powietrza, zachowuje idealne proporcje i mierzy ilość powietrza, które trafia do silnika.
Rodzaje czujników- jak one działają?
Na rynku jest dostępnych kilka rodzajów czujników. Możemy wyróżnić między innymi:
• Przepływomierz klapkowy- jest to jedna z najstarszych konstrukcji, zdawałoby się wydawać, że najtrwalsza. Niestety samochody z silnikami LPG mogły posiadać usterki- klapka gwałtownie się zamykała, co powodowało trwałe uszkodzenie.
• Przepływomierz masowy- są to najczęściej spotykane czujniki, które montuje się w filtrach samochodowych. Najważniejszy i główny element to drut zrobiony z platyny, któremu stale dostarcza się ciepło i w efekcie napływającego powietrza z zewnątrz jego temperatura spada. Komputer pokładowy stale monitoruje temperaturę drucika i dzięki temu, może wyliczyć jaka ilość powietrza dostaje się do czujnika.
• Przepływomierz typu Vortex- tutaj wartość powietrza mierzy się poprzez fale ultradźwiękowe. Jest to na pewno jedno z najbardziej kosztownych i wygodnych rozwiązań. Generator wytwarza drgania, a mikrofon, który jest zamontowany w miejscu tych drgań, zapisuje przepływające powietrze i w taki sposób jest podawana ilość przepływającego powietrza.